/ Oprogramowanie / Sprawdzanie pisowni w Open Office. Jak włączyć podkreślanie błędów w pakiecie OO?

Sprawdzanie pisowni w Open Office. Jak włączyć podkreślanie błędów w pakiecie OO?

Administrator , 19 grudnia 2014 - 18:00 w Oprogramowanie

Jeżeli korzystasz z darmowego pakietu biurowego Open Office i masz problem ze sprawdzaniem polskiej pisowni, to sięgnij po sprawdzone porady. W tym poradniku pokażemy jak zainstalować polski słownik w Open Office (Office Writer), oraz jak włączyć podkreślanie błędów w pisowni.

1 Instalowanie polskiego słownika do Open Office

W celu zainstalowania polskiego słownika w programie Open Office, należy pobrać paczkę z polskim słowniem z tej lokalizacji. Pobrany plik będzie mieć rozszerzenie .oxt, co oznacza, że jest on dodatkiem do programu Open Office.

Po pobraniu pliku pl-dict.oxt, należy kliknąć na nim dwukrotnie – zostanie uruchomiony menedżer rozszerzeń programu Open Office.

instalacja slownika open office

Na wyświetlonym komunikacie, który poinformuje nas o próbie zainstalowania rozszerzenia „polski słownik ortograficzny, reguły przenoszenia wyrazów, słownik synonimów” klikamy na przycisk OK. Właśnie zainstalowaliśmy polski słownik ortograficzny – dodatek będzie widoczny w oknie menedżera rozszerzeń:

instalacja slownika open office

Klikamy na przycisk Zamknij.

2 Sprawdzanie pisowni w Open Office

Pomimo zainstalowania słownika w Open Office nadal nie działa u Ciebie sprawdzanie pisowni? Taki problem może występować z kilku przyczyn, na przykład masz u siebie zainstalowanych kilka słowników i program nie wie, z którego ma korzystać.

Sprawdzanie pisowni w Open Office

W programie przechodzimy do menu Narzędzia, następnie Opcje i otwieramy zakładkę Ustawienia językowe -> Języki. Warto w tym miejscu ustawić „domyślny język dokumentów” na Polski. Dodatkowo przechodzimy do zakładki Pisownia i upewniamy się, że dostępne moduły językowe i słownika użytkownika są wybrane:

Sprawdzanie pisowni w Open Office

3 Open Office nie sprawdza pisowni – dlaczego?

Pomimo poprawnej konfiguracji programu Open Office i zainstalowaniu słownika program nadal może nie sprawdzać pisowni polskich znaków. Dzieje się tak dlatego, że program nie rozpoznaje automatycznie języka tekstu w jakim został napisany dokument. Innymi słowy jeżeli w dolnej części programu zobaczymy fragment [Brak] oznacza to, że sprawdzanie pisowni jest wyłączone.

Sprawdzanie pisowni w Open Office

Istnieją dwie proste metody włączenia sprawdzania pisowni w Open Office:

  • Zaznaczamy cały dokument (CTRL + A), a następnie klikamy ikonę Brak i wybieramy pozycję Polski.

Sprawdzanie pisowni w Open Office

  • Z menu Narzędzia, wybieramy polecenie Język -> Dla całego tekstu -> Polski.

Obie zmiany spowodują, że dokument będzie rozpoznawalny jako napisany w języku polskim i od tej chwili sprawdzana będzie poprawność pisowni.

Sprawdzanie pisowni w Open Office

W podobny sposób możecie sprawić, aby Open Office sprawdzał pisownię tekstów napisanych w innych językach, na przykład niemieckim, angielskim, francuskim itp.

14 KOMENTUJ

Napisz Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

14 Komentarze
  • 16 stycznia 2015

    pomimo ustawiania tak jak w tekście dalej nie sprawdza pisowni i podkreśla WSZYSTKIE wyrazy ktoś wie o co chodzi z tym dziwnym programem? czy istnieje jakaś możliwość ustawienia języka najlepiej polskiego?

    marcin
    Odpowiedz
    • 17 stycznia 2015

      A wykonałeś punkt 3 ? Czy zgodnie z artykułem, na pasku programu w dolnej części okna masz napisane „Polski” ? Co masz na myśli pisząc, że podkreśla wszystkie wyrazy ?

      Administrator
      Odpowiedz
      • 8 maja 2015

        Punkt 3 jest bardzo ważny. Świetny poradnik. Pozdrawiam

        Michał
        Odpowiedz
      • 11 sierpnia 2019

        Dosłownie podkreśla wszystkie wyrazy jakby były błędne, a kiedy wchodzisz w sprawdzenie pisowni to jest pustka. Tam gdzie faktycznie są błędy (choćby literówki) nie pokazuje poprawnej formy. Punkt 3 zrobiony, ale nic nie pomogło

        Joanna
        Odpowiedz
    • 16 grudnia 2015

      Mam problem w punkcie 1. Menadżer rozszerzeń nie chce zainstalować słownika. Pojawia się komunikat błędu. Mam świeżą wersję openoffice. Co robić ?

      mmm
      Odpowiedz
      • 18 grudnia 2015

        Co to za komunikat błędu?

        Ktoś
        Odpowiedz
        • 30 grudnia 2015

          Pewnie ten sam co i mnie wyskakuje. Długa linia dostępu z informacja, że plik pl-dict.oxt nie istnieje. Sprawdziłam i istnieje w tej lokalizacji. Dwukrotne kliknięcie tego pliku z tej lokalizacji wyrzuca ten sam błąd. Mam Apache OpenOffice 4.1.2

          Beata
          Odpowiedz
          • 30 grudnia 2015

            Pobierz nowy słownik i zmień nazwę tego pliku.

            Doradca
          • 17 kwietnia 2016

            Zainstaluj stara wersję 3.3 – u mnie pomogło.
            Na 4.1.2 nie mogę ustawić sprawdzania języka
            Teraz ściągam 4.1.1

            D
          • 8 maja 2016

            też zjeżdżam na 4.1.1. Znowu aktualizacja, która utrudnia życie…

            emik
  • 12 czerwca 2017

    Przydało się, dzięki!

    Odpowiedz
  • 10 sierpnia 2017

    Dzięki za poradnik

    be
    Odpowiedz
  • 25 maja 2018

    U mnie śmiga :)))) Super!

    Odpowiedz
  • 6 czerwca 2022

    Jak ustawić sprawdzanie interpunkcji?

    Krzysztof
    Odpowiedz