Sprawdzanie pisowni w Open Office. Jak włączyć podkreślanie błędów w pakiecie OO?
Jeżeli korzystasz z darmowego pakietu biurowego Open Office i masz problem ze sprawdzaniem polskiej pisowni, to sięgnij po sprawdzone porady. W tym poradniku pokażemy jak zainstalować polski słownik w Open Office (Office Writer), oraz jak włączyć podkreślanie błędów w pisowni.
1 Instalowanie polskiego słownika do Open Office
W celu zainstalowania polskiego słownika w programie Open Office, należy pobrać paczkę z polskim słowniem z tej lokalizacji. Pobrany plik będzie mieć rozszerzenie .oxt, co oznacza, że jest on dodatkiem do programu Open Office.
Po pobraniu pliku pl-dict.oxt, należy kliknąć na nim dwukrotnie – zostanie uruchomiony menedżer rozszerzeń programu Open Office.
Na wyświetlonym komunikacie, który poinformuje nas o próbie zainstalowania rozszerzenia „polski słownik ortograficzny, reguły przenoszenia wyrazów, słownik synonimów” klikamy na przycisk OK. Właśnie zainstalowaliśmy polski słownik ortograficzny – dodatek będzie widoczny w oknie menedżera rozszerzeń:
Klikamy na przycisk Zamknij.
2 Sprawdzanie pisowni w Open Office
Pomimo zainstalowania słownika w Open Office nadal nie działa u Ciebie sprawdzanie pisowni? Taki problem może występować z kilku przyczyn, na przykład masz u siebie zainstalowanych kilka słowników i program nie wie, z którego ma korzystać.
W programie przechodzimy do menu Narzędzia, następnie Opcje i otwieramy zakładkę Ustawienia językowe -> Języki. Warto w tym miejscu ustawić „domyślny język dokumentów” na Polski. Dodatkowo przechodzimy do zakładki Pisownia i upewniamy się, że dostępne moduły językowe i słownika użytkownika są wybrane:
3 Open Office nie sprawdza pisowni – dlaczego?
Pomimo poprawnej konfiguracji programu Open Office i zainstalowaniu słownika program nadal może nie sprawdzać pisowni polskich znaków. Dzieje się tak dlatego, że program nie rozpoznaje automatycznie języka tekstu w jakim został napisany dokument. Innymi słowy jeżeli w dolnej części programu zobaczymy fragment [Brak] oznacza to, że sprawdzanie pisowni jest wyłączone.
Istnieją dwie proste metody włączenia sprawdzania pisowni w Open Office:
- Zaznaczamy cały dokument (CTRL + A), a następnie klikamy ikonę Brak i wybieramy pozycję Polski.
- Z menu Narzędzia, wybieramy polecenie Język -> Dla całego tekstu -> Polski.
Obie zmiany spowodują, że dokument będzie rozpoznawalny jako napisany w języku polskim i od tej chwili sprawdzana będzie poprawność pisowni.
W podobny sposób możecie sprawić, aby Open Office sprawdzał pisownię tekstów napisanych w innych językach, na przykład niemieckim, angielskim, francuskim itp.
pomimo ustawiania tak jak w tekście dalej nie sprawdza pisowni i podkreśla WSZYSTKIE wyrazy ktoś wie o co chodzi z tym dziwnym programem? czy istnieje jakaś możliwość ustawienia języka najlepiej polskiego?
A wykonałeś punkt 3 ? Czy zgodnie z artykułem, na pasku programu w dolnej części okna masz napisane „Polski” ? Co masz na myśli pisząc, że podkreśla wszystkie wyrazy ?
Punkt 3 jest bardzo ważny. Świetny poradnik. Pozdrawiam
Dosłownie podkreśla wszystkie wyrazy jakby były błędne, a kiedy wchodzisz w sprawdzenie pisowni to jest pustka. Tam gdzie faktycznie są błędy (choćby literówki) nie pokazuje poprawnej formy. Punkt 3 zrobiony, ale nic nie pomogło
Mam problem w punkcie 1. Menadżer rozszerzeń nie chce zainstalować słownika. Pojawia się komunikat błędu. Mam świeżą wersję openoffice. Co robić ?
Co to za komunikat błędu?
Pewnie ten sam co i mnie wyskakuje. Długa linia dostępu z informacja, że plik pl-dict.oxt nie istnieje. Sprawdziłam i istnieje w tej lokalizacji. Dwukrotne kliknięcie tego pliku z tej lokalizacji wyrzuca ten sam błąd. Mam Apache OpenOffice 4.1.2
Pobierz nowy słownik i zmień nazwę tego pliku.
Zainstaluj stara wersję 3.3 – u mnie pomogło.
Na 4.1.2 nie mogę ustawić sprawdzania języka
Teraz ściągam 4.1.1
też zjeżdżam na 4.1.1. Znowu aktualizacja, która utrudnia życie…
Przydało się, dzięki!
Dzięki za poradnik
U mnie śmiga :)))) Super!
Jak ustawić sprawdzanie interpunkcji?